Nagy-Britannia Nemzeti Egészségügyi Szolgálatának (National Health Service; NHS) vezérigazgatója, Simon Stevens 2019. január 7-én nyilvánosságra hozta az NHS hosszú távú fejlesztési tervét. Amint a hírekből kiderült, a hosszú távú terv kulcsüzenetei változatlanok, azaz az egészségügyi ellátórendszer megújításának csodaszerei (továbbra is) az integrált ellátás és a teljes körű digitalizáció.
Nemrégiben David Highton, a Servita egészségügyi stratégiai tanácsadója egy interjúban az NHS hosszú távú tervének jelentőségéről beszélt, és kiemelte a kollaboráció fontosságát az NHS teljes digitalizáltságának létrehozásához.
Hogyan valósítható meg az NHS hosszú távú terve?
Amíg Európa az Egyesült Királyság Európai Unióból történő kilépésére fókuszál, addig nem könnyű számszerűsíteni, hogy mekkora lesz az új terv megvalósításához szükséges anyagi támogatás – mondja David Highton. A megvalósítandó integrált ellátás mindenesetre az egészségügyi ellátórendszer egységeinek kollaborációját, szervezeteinek egyetlen egységként való működését igényli.
Mindenki számára, aki ebben a megújító munkában közreműködik, vagy akár betegként vesz részt a folyamatban, mindez nagy kihívásnak tűnik. Számos útja létezik a cél elérésének: elsőként például egy „partnerségi bizottság” megalakítása, ahol minden egyes ellátóegység helyet kap a bizottságban. A második opciót az jelenti, ha egy ellátóegység vezetői pozíciót foglal el, a harmadik lehetőség egy olyan partnerségi kapcsolat, amely megosztott pénzügyi kockázatot tartalmazó szerződésekkel jár.
Stratégiai tanácsadóként David Highton alapvető fontosságúnak tartja, hogy a megújító folyamatban minden érintett partner részt vegyen, és egy szervezetként működjön. Azaz mindenki kapcsolódjon egy rendszerhez, vagy a különböző szervezetek kollaborációja teremtse meg az összehangoltságot, egységet.
A digitális megújulás
Jelenleg nagy a nyomás a kórházakon, hogy 2024-re (a korábbi 2020-hoz képest) teljes digitalizáltságot és papírmentességet érjenek el. A terv az NHS egységei között megvalósuló információ- és adatmegosztásról is szól, s tartalmazza a digitális megújulás által megvalósuló párbeszédet az egységek között. De hogyan lehetséges ez egy közös IT-platform hiányában? Hogyan követhető nyomon egy beteg útja a háziorvostól a kórházba kerülésig, illetve annak elhagyásáig? Ez az a pont, ahol egy közös, betegaktákat tartalmazó, megosztott platform jelentőséget nyer, és különböző egészségügyi ellátóegységeket kapcsol össze olyan módon, hogy azt az orvosok felhasználhassák.
Emellett újra kell tervezni az egészségügyi egységeken kívüli szolgáltatásokat, hogy a beteg jogosult legyen digitális egészségügyi szolgáltatások igénybevételére – például otthon lévő betegek Skype-on keresztül megvalósuló orvosi konzultációjára lehet gondolni –, azonban ezzel szemben meglehetősen sok a szkepticizmus.
Nem gondolhatjuk, hogy ezeknek a változásoknak köszönhetően a kórházak feladata kevesebb lesz, mint korábban. Éppen ellenkezőleg, az ellátási igény 10-15%-os növekedése valószínűsíthető a következő pár évben. A növekedés túlnyomórészt az általános orvosi ellátással és az otthoni betegellátással függ össze, ezért hatékonyságra és jelentős megújulásra van szükség az innovatív technológiák alkalmazásával és a szolgáltatások újratervezésével, hogy csökkenthető legyen a betegek otthonában megvalósuló orvosi vizitek száma – magyarázza David Highton.
Érdekes lesz látni, hogyan valósul meg ez a nagy jelentőségű terv. Kétségtelen, hogy szükség lesz változásokra és átalakulásokra, amennyiben készek vagyunk folytatni a minőségi szolgáltatások biztosítását, amit elvárunk/elvárnak az NHS-től – fogalmaz David Highton.
(Forrás: www.healtheuropa.eu)