Az egészségügyben a (gyógyszer) technológiai innovációk egyrészt új terápiás lehetőségeket kínálnak, másrészt nyomás alá helyezik az egészségügyi költségvetést. A kórházi ellátás emelkedő áraival nem könnyű megbirkózni – Dániában sem. A probléma orvoslására a dániai kormány egy új modellt vezetett be, amely priorizál és dönt az új gyógyszerek, indikációk, terápiás irányelvek elfogadásáról és alkalmazásáról a mindennapokban.
[box] IRATKOZZON FEL A MAGYAR EGÉSZSÉGÜGYI MENEDZSMENT TÁRSASÁG HÍRLEVELÉRE![/box]Együttműködésre törekvő régiók
Dánia adóalapú egészségfinanszírozási rendszerében korábban az ország öt regionális hatósága döntött a gyógyszerek és technológiák befogadásáról. Ez az öt hatóság volt felelős a hozzájuk tartozó kórházak működtetéséért, beleértve a működési költségek és a gyógyszerár támogatás finanszírozását is. 2009-ben a régiók létrehoztak egy közös tanácsot azzal a céllal, hogy csökkenjenek a régiók közötti klinikai gyakorlatban tapasztalható, az alkalmazott irányelvek közötti eltérésekből eredő, különbségek; 2012-ben egy újabb közös szervezetet hoztak létre az új eljárások terápiás hasznosságának az elemzésére, és az új kezelési módszerek régiók általi adaptálásának a koordinálására.
2012 óta regionális szinten is folyamatosan nőttek a költségek, különösen a gyógyszerek ára, s ez változtatásokat tett szükségessé. 2016-ban meg is született a döntés, és 2017-től megkezdte működését a Dán Gyógyszerügyi Tanács (Danish Medicines Council), amely átvette a régiók által korábban létrehozott két tanács szerepkörét, és azon túlnyúlóan egyéb feladatokat is szabályozott módon, nemzeti szinten tölt be.
2017: megalakul a Dán Gyógyszerügyi Tanács
A korábbi eljárástól eltérően az új döntéshozatali modell részeként a Dán Gyógyszerügyi Tanács – a titkárság és a szakértői bizottságok közreműködésével – elemzi a hatásosságot és az eredményességet és értékelést ad a kezelés költségeiről. A Dán Gyógyszerügyi Tanács munkája számos tekintetben a németországi egészségügy minőségével és hatékonyságával foglalkozó független, nonprofit intézet, az Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) munkájához hasonló. Vannak azonban különbségek is. A Dán Gyógyszerügyi Tanács az érintettek (köztük a gyártók, a betegszervezetek, az egészségügyi és gyógyszerügyi hatóságok) széles körű bevonásával, ennek eredményeként a folyamat nagymértékű elfogadottságával végzi munkáját. Ez a széles alapokon nyugvó döntéshozatal és az ebből eredő legitimáció egyben nemzetközileg is figyelemre méltó újdonsága a dán modellnek.
Noha a tanács által meghozott döntéseket egyes régióknak nem kötelező átvenniük, és új evidenciák fényében lehetőség van a korábban meghozott döntések felülbírálatára, vitathatatlan, hogy a Dán Gyógyszerügyi Tanács létrehozása és munkája a transzparens, racionális és gyors döntéshozatali folyamat felé tett példaértékű lépés.
A terápiák befogadásával kapcsolatos döntések 7 alapelve Dániában
- Szakértők széles körű bevonása, szakmailag megalapozott döntések.
- Objektív kritériumokon nyugvó, független döntéshozatal.
- Geográfiai egyenlőség biztosítása.
- Átláthatóság – mind az befogadások, mind az elutasítások vonatkozásában nyilvánosságra hozott indoklás.
- Új, hatásos terápiák gyors bevezetése, hogy Dánia továbbra is az első országok között maradjon az igazolt terápiás haszonnal bíró gyógyszerek és módszerek bevezetésében.
- Gazdaságossági szempontok. Igazolt terápiás haszonnal rendelkező eljárásokat pusztán az árra hivatkozva nem szabad visszautasítani. A „standard” kezeléssé váló egészségügyi technológiák árának tükröznie kell a hozzáadott értéket, a jelenlegi standard terápiákkal összehasonlításban is.
- Hozzáférhetőség. A nagy és kis betegcsoportok számára egyaránt biztosítani kell a terápiás lehetőségekhez való hozzáférést, például a ritka betegségek kezeléséhez szükséges gyógyszereket, magas színvonalú eljárásokat is.
(Forrás: www.sciencedirect.com)